loading...

دومینیکا

بازدید : 25904
چهارشنبه 30 آذر 1401 زمان : 12:01

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که در مورد ارز دیجیتال چیزی نشنیده باشد. بازار ارزهای دیجیتال فرصت های زیادی را برای سرمایه گذاران و معامله گران ایجاد کرده است. ارز دیجیتال مفهومی نسبتاً جدید است و مفهوم گسترده و عمیقی پیرامون آن شکل گرفته است. برای رسیدن به این بازار و استفاده از پتانسیل آن باید با مفاهیم اولیه و اولیه آشنا باشید. اگرچه آموزش ارز دیجیتال به دلیل پیچیدگی و گستردگی کار دشواری است، اما هدف ما در این مقاله آموزش صفر تا صد ارز دیجیتال به ساده ترین شکل ممکن است. در این مقاله همراه با توضیح مفاهیمی مانند «ارز رمزنگاری»، «بلاک چین»، «قرارداد هوشمند»، «ماینینگ» و «استکینگ»، نحوه معامله و سرمایه گذاری در بورس ارز دیجیتال را توضیح خواهیم داد. با مطالعه این مقاله به فرآیند خرید و فروش ارز دیجیتال پی خواهید برد.

آموزش ارز دیجیتال
به انواع پولی که در فضای الکترونیکی و دیجیتالی ایجاد می شود و قابل انتقال به دیگران است «پول دیجیتال» می گویند. ارز دیجیتال عملکردی مشابه ارز سنتی فیات دارد و می توان از آن برای پرداخت هزینه خرید کالا یا خدمات استفاده کرد.مهمترین ویژگی ارز دیجیتال سرعت تراکنش های بین المللی در استفاده از آن است.

یکی دیگر از ویژگی های ارز دیجیتال «غیرمتمرکز» بودن آن است. ارزهای رایج مانند دلار و ریال توسط بانک مرکزی هر کشور ایجاد می شود، بنابراین سیستم آنها کاملاً پایدار است. اما ارز دیجیتال می تواند متمرکز و غیرمتمرکز باشد. در حالت متمرکز، دولت یا سازمان وظیفه تولید و توزیع ارز دیجیتال را بر عهده دارد، اما در حالت غیرمتمرکز این وظیفه توسط تمامی اعضای سیستم انجام می شود.

ارزهای دیجیتال، بر خلاف ارزهای سنتی که ارزش مادی را انتقال می دهند، می توانند برای ذخیره و انتقال ارزش های دیگر استفاده شوند. به عنوان مثال، ارز دیجیتال می تواند نشان دهنده مالکیت یک اثر هنری یا در یک بازی رایانه ای، طول عمر یک بازیکن باشد.

نوعی ارز دیجیتال
پس از آشنایی با ارز دیجیتال و تعریف آن، نوبت به بررسی انواع آن می رسد. ارز دیجیتال اصطلاحی است که به انواع پول ایجاد شده در فضای دیجیتال اشاره دارد. به طور کلی و با توجه به ویژگی ها و فناوری مورد استفاده، ارزهای دیجیتال به سه دسته زیر طبقه بندی می شوند.ارزهای دیجیتال: این دسته از ارزهای دیجیتال با استفاده از فناوری رمزنگاری ایجاد و ایمن می شوند. اکثر ارزهای دیجیتال این دسته توسط اعضای شرکت کننده در شبکه در سراسر جهان توزیع و مدیریت می شوند.
ارز مجازی: این نوع ارزهای دیجیتال توسط شرکت ها و سازمان های خصوصی ایجاد می شوند و قانون خاصی در مورد آنها وضع نشده است. ارز مورد استفاده در بازی نوعی ارز مجازی است. این سکه ها کاملاً پایدار هستند و توسط پروتکل بازی ایجاد و توزیع می شوند.
ارز بانک مرکزی: بانک مرکزی هر کشور می تواند ارز دیجیتال را به صورت متمرکز تولید کند. این ارزها می توانند مکمل یا جایگزین ارز فیزیکی باشند.
همانطور که گفته شد، ارز دیجیتال یکی از سه نوع ارز دیجیتالی است که وجود دارد. اما آنچه به عنوان ارز دیجیتال شناخته می شود این دسته از ارزهای رمزنگاری شده است. بنابراین از این پس در این مقاله برای آموزش ارز دیجیتال از این دو مفهوم به جای هم استفاده خواهیم کرد.

رمزارز چیست؟
«Cryptocurrency» (Cryptocurrency) نوعی ارز دیجیتال است که امکان ایجاد، انتقال و تایید تراکنش های مالی را به صورت غیرمتمرکز و امن با استفاده از فناوری های مختلف فراهم می کند.مهمترین ویژگی ارز دیجیتال یا ارز دیجیتال غیرمتمرکز بودن آن است، به این معنی که مالکیت آن در اختیار هیچ شخص یا سازمانی نیست.

تمرکززدایی ارزهای رمزنگاری شده آنها را در برابر خاموش شدن سیستم و تغییرات داده ها مصون نگه می دارد. در یک سیستم متمرکز مانند بانک، اطلاعات در یک سرور مرکزی ذخیره می شود. اگر این سرورها آسیب ببینند، اطلاعات ممکن است به طور کامل از بین بروند. همچنین در صورت هک شدن این سرورها می توان اطلاعات آنها را به کلی تغییر داد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم ارز دیجیتال امنیت آن است. اطلاعات نوشته شده در پایگاه داده ارزهای رمزنگاری شده به هیچ وجه قابل تغییر نیستند و برای هک آن نیاز به منابع مالی و کامپیوتری است. بخشی از امنیت ارزهای دیجیتال به دلیل عدم تمرکز است. زیرا این ویژگی باعث شد تا در صورت آسیب دیدن عضوی، سیستم به کار خود ادامه دهد.

فناوری رمزنگاری و «توابع درهم‌سازی» از جمله فناوری‌هایی هستند که اجماع اعضای مستقل شبکه را امکان‌پذیر کرده‌اند. با استفاده از این فناوری‌ها، کاربران می‌توانند پول دیجیتال را بدون واسطه‌هایی مانند بانک‌ها به دیگران انتقال دهند. همچنین این فناوری ها امکان بررسی و تایید تراکنش ها را بدون حسابرسان خارجی برای سیستم فراهم می کنند.برای اطلاعات بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال، لطفا مطالب زیر را مطالعه کنید.


کاغذ سفید چیست؟
"White paper" یا "White paper" یک سند اطلاعاتی است که توسط شرکت ها و سازمان ها برای برجسته کردن ویژگی های محصولات و خدمات آن شرکت ارائه می شود. اوراق سفید همچنین برای اطلاع رسانی اصول مدیریت، خط مشی ها و رویه های سیستم استفاده می شود. هر پروژه در حوزه ارزهای رمزنگاری شده با ارائه یک کاغذ سفید، اهداف، سیاست ها، دستورالعمل ها، مدیران و سرمایه گذاران خود را به اطلاع کاربران می رساند.

بلاک چین چیست؟
بلاک چین پایگاه داده ای است که برای ثبت تراکنش های ارز دیجیتال استفاده می شود. این سهام دارای ویژگی خاصی است که آن را از سایر سهام جدا می کند. مهمترین ویژگی بلاک چین این است که داده های آن به هیچ وجه قابل تغییر یا حذف نیستند.

هر کسی در شبکه ارزهای دیجیتال می تواند اطلاعات جدیدی را به شبکه بلاک چین اضافه کند، اما برای انجام این کار، باید شرایط خاصی را برآورده کند.شرط اول این است که اعضای شبکه در هر زمانی نتوانند تراکنش های درون شبکه را ثبت کنند. به عبارت دیگر، تنها یک نفر می تواند تراکنش های شبکه را در هر لحظه ثبت کند. انتخاب کاربران برای افزودن اطلاعات به شبکه به صورت ناشناس و با الگوریتم انجام می شود.

شرط دوم کاربر را مجبور می کند برای اطمینان از عملکرد صحیح، پول خود را در شبکه خرج کند. اگر کارفرما کار خود را به درستی انجام ندهد، پول خرج شده به هدر می رود. در غیر این صورت، شبکه به کاربران صادق پاداش می دهد. این مدل اقتصادی جریمه و پاداش، کارفرمایان را به صداقت تشویق می کند.

اگر شبکه توسط کاربرانی که تصمیم به آپلود داده ها در شبکه به هر قیمتی دارند خراب شود، بلاک چین همچنان می تواند به کار خود ادامه دهد. با توجه به غیرمتمرکز بودن شبکه ارز دیجیتال، اطلاعات مربوط به این شبکه در دسترس همه اعضاست. بنابراین هر زمان که کاربری بخواهد اطلاعاتی را به شبکه اضافه کند، سایر اعضا می توانند صحت آن اطلاعات را تایید کنند. بنابراین اگر کاربری بخواهد اطلاعات نادرست را در شبکه ارسال کند متوجه می شود و جریمه می شود.تنها زمانی می توانیم داده های نادرست را به شبکه اضافه کنیم که 51 درصد از قدرت پردازش شبکه در اختیار ما باشد.

ساختار بلاک چین چیست؟
داده ها با ساختار «بلاک ها» به بلاک چین اضافه می شوند. هر بلوک حاوی اطلاعات چندین تراکنش است و با استفاده از توابع هش به بلوک های قبلی مرتبط است. اتصال بلوک ها زنجیره ای از بلوک ها را ایجاد می کند و به همین دلیل به این سیستم بلاک چین می گویند.

با کانال سیگنال ارز دیجیتال مدرسان به راحتی ترید کنید.

نحوه پیوند بلوک ها به این صورت است که اطلاعات بلوک اول پس از قرار گرفتن در تابع هش یک نتیجه منحصر به فرد ایجاد می کند. پس از اضافه شدن این بلوک به شبکه، خروجی حاصل به اطلاعات بلوک بعدی اضافه می شود. مجدداً اطلاعات مربوط به بلوک جدید که شامل خروجی تابع هش بلوک قبلی است، یک نتیجه منحصر به فرد ایجاد می کند و آن را به بلوک بعدی ارسال می کند. به این ترتیب بلوک ها با استفاده از تابع هش مورد نظر به هم متصل می شوند.

زمان ساخت هر بلوک و تعداد تراکنش های ثبت شده در آن به بلاک چین مورد استفاده بستگی دارد. در بلاک چین بیت کوین، ساخت هر بلوک 10 دقیقه طول می کشد. حداکثر اندازه هر بلوک 1 مگابایت است.با رسیدن به این مقدار، تراکنش های جدید در بلوک ثبت نمی شوند و منتظر بلاک بعدی بمانید.

الگوریتم اجماع چیست؟
حتی اگر اطلاعات تراکنش توسط یک فرد در بلاک چین نوشته شده باشد، سایر کاربران نیز برای تایید اطلاعات باید اطلاعات را تایید کنند. بنابراین، اعضای شبکه باید بتوانند درباره صحت اطلاعات «اجماع» ایجاد کنند. در سیستم مرکزی این بخش وجود ندارد. زیرا تمامی اطلاعات در دست سرور مرکزی است و تنها یک سرور وظیفه تایید و نوشتن اطلاعات را بر عهده دارد.

برای اینکه اعضای شبکه در مورد اطلاعات صحیح به اجماع برسند، باید هزینه فرآیند را بپردازند. بدون پرداخت هزینه، کاربر مجبور نیست اطلاعات صحیح را تأیید کند یا اطلاعات نادرست را رد کند. بنابراین، الگوریتم اجماع بخشی است که کاربران روی آن هزینه می کنند.

الگوریتم های اجماع مختلفی برای تأیید اطلاعات در شبکه بلاک چین استفاده شده است. دو مورد اصلی و مهم عبارتند از: «الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW)» و «الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS)». «Bitcoin» و «Litecoin» از الگوریتم‌های اجماع اثبات کار و «Cardano» و «Solana» از اثبات سهام استفاده می‌کنند.در ادامه هر دو الگوریتم را آموزش خواهیم داد.

تنها راه کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال، یادگیری مفاهیم اولیه این بازار است. با توجه به اهمیت این موضوع، «فرادرس» ویدیویی را برای معرفی ارز دیجیتال (توکن) آماده کرد که لینک آن در زیر آمده است.

الگوریتم اجماع کار برای آموزش ارز دیجیتال
در الگوریتم PoW، کاربران باید معادلات ایجاد شده توسط شبکه را با استفاده از سیستم کامپیوتری خود حل کنند تا اعتبار آنها در شبکه ثابت شود. بنابراین در این حالت کاربر سیستم کامپیوتری را در اختیار شبکه بلاک چین قرار می دهد. در صورت وفاداری، کاربر توسط شبکه پاداش می گیرد و در صورت خرابکاری، برق و پولی که برای خرید تجهیزات کامپیوتری صرف می شود، هدر می رود.

معادلات شبکه بلاک چین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حل آنها دشوار است، اما تأیید آن آسان است. کاربران در شبکه باید معادله شبکه را با وارد کردن عدد تصادفی "Nonce" حل کنند تا به راه حل مورد نظر شبکه برسند. هر کسی که ابتدا به این پاسخ برسد، اطلاعات جدیدی را به بلاک چین اضافه می کند.کاربر باید نتایج دریافتی را برای سایر اعضای شبکه ارسال کند. سایر اعضا به راحتی می توانند پاسخ را با درج آن در معادله نهایی تایید یا رد کنند. در صورت تایید، اطلاعات به بلاک چین اضافه می شود و کاربر پاداش خود را از شبکه دریافت می کند.

تابع هش چیست؟
تابع هش یک تابع ریاضی است که طول ثابت اما منحصر به فرد را برای ورودی دلخواه ارائه می کند. این نتیجه هش نامیده می شود. این تابع شبیه معادله ای است که برای حل دستگاه های شبکه ای پاداش داده می شود. بنابراین اتصال بلوک ها به یکدیگر با استفاده از این تابع انجام می شود. در واقع، تابع هش هسته اصلی ایجاد امنیت در بلاک چین است.

ورودی تابع هش اطلاعات مربوط به تراکنش، خروجی هش بلوک قبلی و عبارت Nance است. با توجه به اینکه اطلاعات تراکنش و خروجی هش بلوک قبلی برای تمام دستگاه های موجود در شبکه شناخته شده است، از عبارت Nance برای حل معادله و یافتن نتیجه استفاده می شود. شبکه بلاک چین به گونه ای طراحی شده است که خروجی تابع هش برای هر بلوک بر اساس nonce تولید می شود.

بنابراین، افراد سعی می کنند با اضافه کردن مقادیر تصادفی به جای nance، به نتایج مورد نظر در شبکه دست یابند.هر کسی که اول به این مقدار برسد، پاداش بلوک و کارمزد تراکنش دریافت خواهد کرد. توجه داشته باشید که وقتی یک دستگاه یک nonce مناسب پیدا کرد، مقدار آن باید به سایر اعضای شبکه ارسال شود. ابزارهای دیگر اعتبار یک ادعا را با قرار دادن آن مقدار در یک تابع هش و تأیید یا رد آن اندازه گیری می کنند.

گره یا گره چیست؟
کاربرانی که در شبکه بلاک چین کار می کنند و در تایید تراکنش ها شرکت می کنند، «گره» یا «گره» نامیده می شوند. از آنجایی که این گره ها ماینینگ را انجام می دهند، به آنها "Miner" یا "Miner" نیز می گویند. گره ها مختص الگوریتم PoW نیستند و به اعتباردهنده تراکنش ها در الگوریتم های دیگر اشاره دارند.

توجه داشته باشید که کاربران شبکه بلاک چین به چند دسته تقسیم می شوند. به جز دسته گره ها یا گره هایی که با ارائه تجهیزات محاسباتی عملکرد شبکه را تامین می کنند، دو دسته دیگر از کاربران عادی و برنامه نویسان نیز در شبکه فعال هستند. برنامه نویسان تمایل به توسعه نرم افزار شبکه دارند. کاربران معمولی نیز از دستگاه های شبکه برای مقاصد شخصی استفاده می کنند.

ماینینگ یا ماینینگ چیست؟
در فرآیند رقابت گره‌ها برای حل تابع هش، پس از اینکه فردی معادله را حل کرد، شبکه به او پاداش می‌دهد.این جایزه دارای دو بخش است. بخش اول شامل هزینه های خدماتی است که به کاربران عادی شبکه پرداخت می شود. قسمت دوم آموزش پرایس اکشن شامل سکه های تازه ضرب شده است. بلاک چین به گونه ای طراحی شده است که پس از ساخت بلوک، سکه های دیجیتال جدید تولید و به گره های برنده تعلق می گیرد.

تولید سکه های جدید در بلاک چین را «ماینینگ» یا «ماینینگ» می نامند. تعداد سکه ها را می توان ثابت کرد یا در طول زمان تغییر داد. به عنوان مثال، در بیت کوین، تولید سکه های جدید هر چهار سال یا بیشتر کاهش می یابد. این مقدار در ابتدا معادل 50 بیت کوین بود که در چرخه جدید به 6.25 سکه رسید.

مقدار سکه ها را نیز می توان با فرآیند استخراج محدود کرد. به عنوان مثال، تعداد کل کوین های تولید شده در شبکه بیت کوین 21 میلیون خواهد بود. با نرخ فعلی، تمام بیت کوین ها تا سال 2140 استخراج خواهند شد. پس از اتمام استخراج سکه جدید، پاداش شبکه هزینه دریافتی از کاربر است. توجه داشته باشید که همه ارزهای دیجیتال چنین ساختاری ندارند. فرآیند استخراج برای سکه‌ها با الگوریتم اجماع PoW است.

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که در مورد ارز دیجیتال چیزی نشنیده باشد. بازار ارزهای دیجیتال فرصت های زیادی را برای سرمایه گذاران و معامله گران ایجاد کرده است. ارز دیجیتال مفهومی نسبتاً جدید است و مفهوم گسترده و عمیقی پیرامون آن شکل گرفته است. برای رسیدن به این بازار و استفاده از پتانسیل آن باید با مفاهیم اولیه و اولیه آشنا باشید. اگرچه آموزش ارز دیجیتال به دلیل پیچیدگی و گستردگی کار دشواری است، اما هدف ما در این مقاله آموزش صفر تا صد ارز دیجیتال به ساده ترین شکل ممکن است. در این مقاله همراه با توضیح مفاهیمی مانند «ارز رمزنگاری»، «بلاک چین»، «قرارداد هوشمند»، «ماینینگ» و «استکینگ»، نحوه معامله و سرمایه گذاری در بورس ارز دیجیتال را توضیح خواهیم داد. با مطالعه این مقاله به فرآیند خرید و فروش ارز دیجیتال پی خواهید برد.

آموزش ارز دیجیتال
به انواع پولی که در فضای الکترونیکی و دیجیتالی ایجاد می شود و قابل انتقال به دیگران است «پول دیجیتال» می گویند. ارز دیجیتال عملکردی مشابه ارز سنتی فیات دارد و می توان از آن برای پرداخت هزینه خرید کالا یا خدمات استفاده کرد.مهمترین ویژگی ارز دیجیتال سرعت تراکنش های بین المللی در استفاده از آن است.

یکی دیگر از ویژگی های ارز دیجیتال «غیرمتمرکز» بودن آن است. ارزهای رایج مانند دلار و ریال توسط بانک مرکزی هر کشور ایجاد می شود، بنابراین سیستم آنها کاملاً پایدار است. اما ارز دیجیتال می تواند متمرکز و غیرمتمرکز باشد. در حالت متمرکز، دولت یا سازمان وظیفه تولید و توزیع ارز دیجیتال را بر عهده دارد، اما در حالت غیرمتمرکز این وظیفه توسط تمامی اعضای سیستم انجام می شود.

ارزهای دیجیتال، بر خلاف ارزهای سنتی که ارزش مادی را انتقال می دهند، می توانند برای ذخیره و انتقال ارزش های دیگر استفاده شوند. به عنوان مثال، ارز دیجیتال می تواند نشان دهنده مالکیت یک اثر هنری یا در یک بازی رایانه ای، طول عمر یک بازیکن باشد.

نوعی ارز دیجیتال
پس از آشنایی با ارز دیجیتال و تعریف آن، نوبت به بررسی انواع آن می رسد. ارز دیجیتال اصطلاحی است که به انواع پول ایجاد شده در فضای دیجیتال اشاره دارد. به طور کلی و با توجه به ویژگی ها و فناوری مورد استفاده، ارزهای دیجیتال به سه دسته زیر طبقه بندی می شوند.ارزهای دیجیتال: این دسته از ارزهای دیجیتال با استفاده از فناوری رمزنگاری ایجاد و ایمن می شوند. اکثر ارزهای دیجیتال این دسته توسط اعضای شرکت کننده در شبکه در سراسر جهان توزیع و مدیریت می شوند.
ارز مجازی: این نوع ارزهای دیجیتال توسط شرکت ها و سازمان های خصوصی ایجاد می شوند و قانون خاصی در مورد آنها وضع نشده است. ارز مورد استفاده در بازی نوعی ارز مجازی است. این سکه ها کاملاً پایدار هستند و توسط پروتکل بازی ایجاد و توزیع می شوند.
ارز بانک مرکزی: بانک مرکزی هر کشور می تواند ارز دیجیتال را به صورت متمرکز تولید کند. این ارزها می توانند مکمل یا جایگزین ارز فیزیکی باشند.
همانطور که گفته شد، ارز دیجیتال یکی از سه نوع ارز دیجیتالی است که وجود دارد. اما آنچه به عنوان ارز دیجیتال شناخته می شود این دسته از ارزهای رمزنگاری شده است. بنابراین از این پس در این مقاله برای آموزش ارز دیجیتال از این دو مفهوم به جای هم استفاده خواهیم کرد.

رمزارز چیست؟
«Cryptocurrency» (Cryptocurrency) نوعی ارز دیجیتال است که امکان ایجاد، انتقال و تایید تراکنش های مالی را به صورت غیرمتمرکز و امن با استفاده از فناوری های مختلف فراهم می کند.مهمترین ویژگی ارز دیجیتال یا ارز دیجیتال غیرمتمرکز بودن آن است، به این معنی که مالکیت آن در اختیار هیچ شخص یا سازمانی نیست.

تمرکززدایی ارزهای رمزنگاری شده آنها را در برابر خاموش شدن سیستم و تغییرات داده ها مصون نگه می دارد. در یک سیستم متمرکز مانند بانک، اطلاعات در یک سرور مرکزی ذخیره می شود. اگر این سرورها آسیب ببینند، اطلاعات ممکن است به طور کامل از بین بروند. همچنین در صورت هک شدن این سرورها می توان اطلاعات آنها را به کلی تغییر داد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم ارز دیجیتال امنیت آن است. اطلاعات نوشته شده در پایگاه داده ارزهای رمزنگاری شده به هیچ وجه قابل تغییر نیستند و برای هک آن نیاز به منابع مالی و کامپیوتری است. بخشی از امنیت ارزهای دیجیتال به دلیل عدم تمرکز است. زیرا این ویژگی باعث شد تا در صورت آسیب دیدن عضوی، سیستم به کار خود ادامه دهد.

فناوری رمزنگاری و «توابع درهم‌سازی» از جمله فناوری‌هایی هستند که اجماع اعضای مستقل شبکه را امکان‌پذیر کرده‌اند. با استفاده از این فناوری‌ها، کاربران می‌توانند پول دیجیتال را بدون واسطه‌هایی مانند بانک‌ها به دیگران انتقال دهند. همچنین این فناوری ها امکان بررسی و تایید تراکنش ها را بدون حسابرسان خارجی برای سیستم فراهم می کنند.برای اطلاعات بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال، لطفا مطالب زیر را مطالعه کنید.


کاغذ سفید چیست؟
"White paper" یا "White paper" یک سند اطلاعاتی است که توسط شرکت ها و سازمان ها برای برجسته کردن ویژگی های محصولات و خدمات آن شرکت ارائه می شود. اوراق سفید همچنین برای اطلاع رسانی اصول مدیریت، خط مشی ها و رویه های سیستم استفاده می شود. هر پروژه در حوزه ارزهای رمزنگاری شده با ارائه یک کاغذ سفید، اهداف، سیاست ها، دستورالعمل ها، مدیران و سرمایه گذاران خود را به اطلاع کاربران می رساند.

بلاک چین چیست؟
بلاک چین پایگاه داده ای است که برای ثبت تراکنش های ارز دیجیتال استفاده می شود. این سهام دارای ویژگی خاصی است که آن را از سایر سهام جدا می کند. مهمترین ویژگی بلاک چین این است که داده های آن به هیچ وجه قابل تغییر یا حذف نیستند.

هر کسی در شبکه ارزهای دیجیتال می تواند اطلاعات جدیدی را به شبکه بلاک چین اضافه کند، اما برای انجام این کار، باید شرایط خاصی را برآورده کند.شرط اول این است که اعضای شبکه در هر زمانی نتوانند تراکنش های درون شبکه را ثبت کنند. به عبارت دیگر، تنها یک نفر می تواند تراکنش های شبکه را در هر لحظه ثبت کند. انتخاب کاربران برای افزودن اطلاعات به شبکه به صورت ناشناس و با الگوریتم انجام می شود.

شرط دوم کاربر را مجبور می کند برای اطمینان از عملکرد صحیح، پول خود را در شبکه خرج کند. اگر کارفرما کار خود را به درستی انجام ندهد، پول خرج شده به هدر می رود. در غیر این صورت، شبکه به کاربران صادق پاداش می دهد. این مدل اقتصادی جریمه و پاداش، کارفرمایان را به صداقت تشویق می کند.

اگر شبکه توسط کاربرانی که تصمیم به آپلود داده ها در شبکه به هر قیمتی دارند خراب شود، بلاک چین همچنان می تواند به کار خود ادامه دهد. با توجه به غیرمتمرکز بودن شبکه ارز دیجیتال، اطلاعات مربوط به این شبکه در دسترس همه اعضاست. بنابراین هر زمان که کاربری بخواهد اطلاعاتی را به شبکه اضافه کند، سایر اعضا می توانند صحت آن اطلاعات را تایید کنند. بنابراین اگر کاربری بخواهد اطلاعات نادرست را در شبکه ارسال کند متوجه می شود و جریمه می شود.تنها زمانی می توانیم داده های نادرست را به شبکه اضافه کنیم که 51 درصد از قدرت پردازش شبکه در اختیار ما باشد.

ساختار بلاک چین چیست؟
داده ها با ساختار «بلاک ها» به بلاک چین اضافه می شوند. هر بلوک حاوی اطلاعات چندین تراکنش است و با استفاده از توابع هش به بلوک های قبلی مرتبط است. اتصال بلوک ها زنجیره ای از بلوک ها را ایجاد می کند و به همین دلیل به این سیستم بلاک چین می گویند.

با کانال سیگنال ارز دیجیتال مدرسان به راحتی ترید کنید.

نحوه پیوند بلوک ها به این صورت است که اطلاعات بلوک اول پس از قرار گرفتن در تابع هش یک نتیجه منحصر به فرد ایجاد می کند. پس از اضافه شدن این بلوک به شبکه، خروجی حاصل به اطلاعات بلوک بعدی اضافه می شود. مجدداً اطلاعات مربوط به بلوک جدید که شامل خروجی تابع هش بلوک قبلی است، یک نتیجه منحصر به فرد ایجاد می کند و آن را به بلوک بعدی ارسال می کند. به این ترتیب بلوک ها با استفاده از تابع هش مورد نظر به هم متصل می شوند.

زمان ساخت هر بلوک و تعداد تراکنش های ثبت شده در آن به بلاک چین مورد استفاده بستگی دارد. در بلاک چین بیت کوین، ساخت هر بلوک 10 دقیقه طول می کشد. حداکثر اندازه هر بلوک 1 مگابایت است.با رسیدن به این مقدار، تراکنش های جدید در بلوک ثبت نمی شوند و منتظر بلاک بعدی بمانید.

الگوریتم اجماع چیست؟
حتی اگر اطلاعات تراکنش توسط یک فرد در بلاک چین نوشته شده باشد، سایر کاربران نیز برای تایید اطلاعات باید اطلاعات را تایید کنند. بنابراین، اعضای شبکه باید بتوانند درباره صحت اطلاعات «اجماع» ایجاد کنند. در سیستم مرکزی این بخش وجود ندارد. زیرا تمامی اطلاعات در دست سرور مرکزی است و تنها یک سرور وظیفه تایید و نوشتن اطلاعات را بر عهده دارد.

برای اینکه اعضای شبکه در مورد اطلاعات صحیح به اجماع برسند، باید هزینه فرآیند را بپردازند. بدون پرداخت هزینه، کاربر مجبور نیست اطلاعات صحیح را تأیید کند یا اطلاعات نادرست را رد کند. بنابراین، الگوریتم اجماع بخشی است که کاربران روی آن هزینه می کنند.

الگوریتم های اجماع مختلفی برای تأیید اطلاعات در شبکه بلاک چین استفاده شده است. دو مورد اصلی و مهم عبارتند از: «الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW)» و «الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS)». «Bitcoin» و «Litecoin» از الگوریتم‌های اجماع اثبات کار و «Cardano» و «Solana» از اثبات سهام استفاده می‌کنند.در ادامه هر دو الگوریتم را آموزش خواهیم داد.

تنها راه کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال، یادگیری مفاهیم اولیه این بازار است. با توجه به اهمیت این موضوع، «فرادرس» ویدیویی را برای معرفی ارز دیجیتال (توکن) آماده کرد که لینک آن در زیر آمده است.

الگوریتم اجماع کار برای آموزش ارز دیجیتال
در الگوریتم PoW، کاربران باید معادلات ایجاد شده توسط شبکه را با استفاده از سیستم کامپیوتری خود حل کنند تا اعتبار آنها در شبکه ثابت شود. بنابراین در این حالت کاربر سیستم کامپیوتری را در اختیار شبکه بلاک چین قرار می دهد. در صورت وفاداری، کاربر توسط شبکه پاداش می گیرد و در صورت خرابکاری، برق و پولی که برای خرید تجهیزات کامپیوتری صرف می شود، هدر می رود.

معادلات شبکه بلاک چین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حل آنها دشوار است، اما تأیید آن آسان است. کاربران در شبکه باید معادله شبکه را با وارد کردن عدد تصادفی "Nonce" حل کنند تا به راه حل مورد نظر شبکه برسند. هر کسی که ابتدا به این پاسخ برسد، اطلاعات جدیدی را به بلاک چین اضافه می کند.کاربر باید نتایج دریافتی را برای سایر اعضای شبکه ارسال کند. سایر اعضا به راحتی می توانند پاسخ را با درج آن در معادله نهایی تایید یا رد کنند. در صورت تایید، اطلاعات به بلاک چین اضافه می شود و کاربر پاداش خود را از شبکه دریافت می کند.

تابع هش چیست؟
تابع هش یک تابع ریاضی است که طول ثابت اما منحصر به فرد را برای ورودی دلخواه ارائه می کند. این نتیجه هش نامیده می شود. این تابع شبیه معادله ای است که برای حل دستگاه های شبکه ای پاداش داده می شود. بنابراین اتصال بلوک ها به یکدیگر با استفاده از این تابع انجام می شود. در واقع، تابع هش هسته اصلی ایجاد امنیت در بلاک چین است.

ورودی تابع هش اطلاعات مربوط به تراکنش، خروجی هش بلوک قبلی و عبارت Nance است. با توجه به اینکه اطلاعات تراکنش و خروجی هش بلوک قبلی برای تمام دستگاه های موجود در شبکه شناخته شده است، از عبارت Nance برای حل معادله و یافتن نتیجه استفاده می شود. شبکه بلاک چین به گونه ای طراحی شده است که خروجی تابع هش برای هر بلوک بر اساس nonce تولید می شود.

بنابراین، افراد سعی می کنند با اضافه کردن مقادیر تصادفی به جای nance، به نتایج مورد نظر در شبکه دست یابند.هر کسی که اول به این مقدار برسد، پاداش بلوک و کارمزد تراکنش دریافت خواهد کرد. توجه داشته باشید که وقتی یک دستگاه یک nonce مناسب پیدا کرد، مقدار آن باید به سایر اعضای شبکه ارسال شود. ابزارهای دیگر اعتبار یک ادعا را با قرار دادن آن مقدار در یک تابع هش و تأیید یا رد آن اندازه گیری می کنند.

گره یا گره چیست؟
کاربرانی که در شبکه بلاک چین کار می کنند و در تایید تراکنش ها شرکت می کنند، «گره» یا «گره» نامیده می شوند. از آنجایی که این گره ها ماینینگ را انجام می دهند، به آنها "Miner" یا "Miner" نیز می گویند. گره ها مختص الگوریتم PoW نیستند و به اعتباردهنده تراکنش ها در الگوریتم های دیگر اشاره دارند.

توجه داشته باشید که کاربران شبکه بلاک چین به چند دسته تقسیم می شوند. به جز دسته گره ها یا گره هایی که با ارائه تجهیزات محاسباتی عملکرد شبکه را تامین می کنند، دو دسته دیگر از کاربران عادی و برنامه نویسان نیز در شبکه فعال هستند. برنامه نویسان تمایل به توسعه نرم افزار شبکه دارند. کاربران معمولی نیز از دستگاه های شبکه برای مقاصد شخصی استفاده می کنند.

ماینینگ یا ماینینگ چیست؟
در فرآیند رقابت گره‌ها برای حل تابع هش، پس از اینکه فردی معادله را حل کرد، شبکه به او پاداش می‌دهد.این جایزه دارای دو بخش است. بخش اول شامل هزینه های خدماتی است که به کاربران عادی شبکه پرداخت می شود. قسمت دوم آموزش پرایس اکشن شامل سکه های تازه ضرب شده است. بلاک چین به گونه ای طراحی شده است که پس از ساخت بلوک، سکه های دیجیتال جدید تولید و به گره های برنده تعلق می گیرد.

تولید سکه های جدید در بلاک چین را «ماینینگ» یا «ماینینگ» می نامند. تعداد سکه ها را می توان ثابت کرد یا در طول زمان تغییر داد. به عنوان مثال، در بیت کوین، تولید سکه های جدید هر چهار سال یا بیشتر کاهش می یابد. این مقدار در ابتدا معادل 50 بیت کوین بود که در چرخه جدید به 6.25 سکه رسید.

مقدار سکه ها را نیز می توان با فرآیند استخراج محدود کرد. به عنوان مثال، تعداد کل کوین های تولید شده در شبکه بیت کوین 21 میلیون خواهد بود. با نرخ فعلی، تمام بیت کوین ها تا سال 2140 استخراج خواهند شد. پس از اتمام استخراج سکه جدید، پاداش شبکه هزینه دریافتی از کاربر است. توجه داشته باشید که همه ارزهای دیجیتال چنین ساختاری ندارند. فرآیند استخراج برای سکه‌ها با الگوریتم اجماع PoW است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 17
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 176
  • بازدید ماه : 798
  • بازدید سال : 3082
  • بازدید کلی : 50951
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی